Hierdie stuk was deel van my akademiese opstel vir die module Praktiese Teologie, vir die graad BTh(hons). In die studie oor die doping in die Heilige Gees het ek die praktyk/gebrek aan praktyk in die NG kerk ondersoek en vergelyk met wat ons sien in die Skrif. Ek skryf met 'n woordeskat wat enige Afrikaans sprekende kan verstaan:
In die lig van die NG tradisie is die eerste stap om vas te
stel of die invulling van die Heilige Gees ontvang word tydens menslike geboorte of op
‘n later stadium deur persone wat “uitverkies” is vir redding, of gegee word
aan hulle wat tot ware geloof in Christus kom asook bekering en ‘n oorgawe aan
sy heerskappy.
Dit moet eerstens genoem word dat die Heilige Gees nie bloot
die krag van God is wat in gelowiges werk nie, maar ‘n Persoon in die
Drie-eenheid (1 Joh. 5:7) met wie alle gelowiges ‘n persoonlike verhouding
moet hê. Ter ondersteuning van hierdie stelling is Lukas se getuienis (Hand.
13:2) dat die Heilige Gees in die eerste persoon praat wanneer Hy instruksie
gee dat Barnabas en Saulus afgesonder moet word vir die werk van die Here
(bediening). Die Heilige Gees het ook in sy Goddelike gesag opgetree deur hulle
op die sending te stuur (v.4).
‘n Ou
Testamentiese studie (wat buite die reik van hierdie studie val) sal toon dat
God die profete, priesters en konings (bv. Hand 1:16; 28:25; 1Pet.1:10-12; 2 Pet.1:21) in staat
gestel het om in die krag van die Heilige Gees te bedien. Die uitgiet van die
Heilige Gees op alle vlees was egter uitgestel tot en met die koms van Christus
om die Koninkryk in te huldig (Joel 2:28). (Ons sal sien dat “alle vlees” as
volg geinterpreteer moet word: Enige persoon kan die Heilige Gees ontvang en
nie slegs ‘n koning, priester of profeet nie. Die lering van die Skrif in
geheel wys dat daar egter die voorvereiste is dat die persoon eers tot ware
bekering en oorgawe moet kom aan die heerskappy van Christus.)
Jesus het die
Heilige Gees by sy waterdoop ontvang (Matt.3:16). Selfs die bediening van Jesus
Christus, die perfekte, sondelose Seun van God het nie begin alvorens die
doping in water en die Heilige Gees nie (John 2:4). Petrus het getuig dat Jesus
gesalf was met die Heilige Gees en met krag (Hand. 10:38).
Na sy
opstanding en voor sy hemelvaart het Jesus aan sy dissipels gesê dat hulle die
“belofte van My Vader” (Lukas 24:49; Hand. 2:33) sal ontvang. Hierdie belofte
behels die doping in die Heilige Gees (Hand. 1:5) en hulle sou krag ontvang om
sy getuies te wees dwarsdeur die wêreld (v.8). In Hand. 2:1 en 4 sien ons die
vervulling van hierdie belofte. Die doping in die Heilige Gees is in
werklikheid die invulling met die Gees (Hand. 4:8, 13, 31; 6:3, 5, 8; 7:55;
9:17; 13:52). Was die uitstorting van die Heilige Gees ‘n eenmalige gebeurtenis
(en skynbaar die siening van Heyns [1978:295]),
wat beteken dat alle mense vandag by geboorte of babadoop automaties die
invulling van die Heilige Gees ontvang? Of op wie word die Heilige Gees
uitgegiet en wanneer?
In Petrus se
eerste preek nadat hy die Gees ontvang het, het hy die volgende instruksie
gegee: “Kom tot inkeer en maak reg met
God. Laat julle in die Naam van Jesus Christus doop sodat julle sondes vergewe
kan word, en julle sal die Heilige Gees as gawe ontvang.” (Hand.2:38)
In Hand.17:30
(sien ook 26:20) verklaar Paulus dat “God het wel mense se vroeëre onkunde oorgesien, maar nou
roep Hy alle mense oral op om die afgode te los en hulle tot Hom te bekeer.” Christus het ook gesê dat ons tot bekering
moet kom, ons ou weë laat staan en sy Woord moet gehoorsaam (Matt.4:17; Lukas...). Bekering is die keuse om weg te stap van
die heerskappy van Satan en onder die heerskappy van Christus in te kom
(Kol.1:13) en om van die ou manier van lewe weg te draai en om te draai na ‘n
nuwe lewe in Christus (Kol.3:3). Dit is ‘n wegdraai van die sondige natuur
waarmee ons gebore is en wat oorgeërf is van Adam (Rom.5:12), en
‘n besluit om toegewyd in die weg van Christus te volg (Ef.2:1-3; Kol.2:13; Kol.1:21). Dit word
moontlik gemaak deur die krag van die Heilige Gees en dus die rede waarom God
die Heilige Gees gee aan almal wat tot bekering kom.
Paulus sê dat
God die Gees gee as “waarborg”: Hy het ons as sy eiendom gemerk en die Gees in ons harte
gevestig as deposito wat as waarborg dien van alles wat Hy nog vir ons gaan
gee” (2 Cor.1:22; 5:5). “Die Heilige Gees is God se deposito
wat ons volle erfenis waarborg totdat almal wat aan God behoort, volkome verlos
sal wees.” (Ef.1:14). “Op grond
van wat Christus gedoen het, is julle, toe julle tot geloof gekom het,
tot God se eiendom gemerk deur die Heilige Gees wat God belowe het” (v.13). Dit
is dus duidelik dat dit die gawe van die Heilige Gees is waarmee God die Vader
‘n persoon merk as sy eiendom en nie deur die water doop nie. Hand.15:8 “En
God, wat die harte ken, het bevestig dat die Goeie Nuus ook vir nie-Jode bedoel
is deur aan hulle die Heilige Gees te gee net soos aan ons”. Hierdie geld vir
elkeen van ons, Jood of nie.
Petrus het
voortgegaan deur te sê “Hierdie belofte [van die invulling van die Heilige
Gees] is bedoel vir julle en julle kinders, en selfs vir die nie-Jode – almal
wat die Here ons God sal naderroep.” (Hand.2:39) Dit is dus ‘n belofte met ‘n voorvereiste:
almal wat tot bekering kom en hulle laat doop in water, sal die Heilige Gees
ontvang. Dat die belofte vir hulle kinders ook geld, beteken nie dat hulle
kinders die Heilige Gees outomaties sal ontvang nie. Die belofte geld vir almal
maar die voorvereiste geld ook vir almal. Petrus en die ander apostels sê
“...die Heilige
Gees wat God gegee het aan dié wat aan Hom gehoorsaam is.” (Hand.5:32). Petrus
verduidelik aan die Joodse gelowiges dat die Heilige Gees aan die nie-Joodse
gelowiges ook gegee word (Hand.11:17): “Aangesien God dan dieselfde geskenk aan
die nie-Jode gegee het as aan ons toe ons tot geloof in die Here Jesus
Christus gekom het, watter reg het ék om God te keer?”. Die Joodse
gelowiges het gereageer deur te sê “So God has granted repentance resulting
in life even to the Gentiles! ” (HCSB) (In Afrikaans beteken dit God het
aan nie-Jode ook die geleentheid gegun om tot bekering te kom”. Beide geloof en
bekering is dus die voorvereistes vir die ontvangs van die Heilige Gees. En die
Heilige Gees wat deur God gegee is aan ‘n persoon, is God se bevestiging dat
daardie persoon nou aan Hom behoort.
Tot dusver is
dit duidelik vanuit die Skrif dat geloof in Christus, gehoorsaamheid en
bekering tot lewe in Christus (repentance resulting in life) voorvereistes is
vir die ontvangs van die Heilige Gees.
Strong’s (#4100) sê van die Griekse
woord pisteuo (glo) dat dit meer is
as “geloofwaardigheid” in kerk doktrines. Dit beteken om ‘n vaste persoonlike
vertroue asook ‘n afhanklikheid te hê wat gehoorsaamheid voortbring. Dit sluit
in onderdanigheid en ‘n positiewe belydenis van die heerskappy van Christus.
Geloof
is dus met ander woorde nie slegs ‘n kognotiewe / intelektuele standpunt wat
deur ‘n persoon ingeneem word nie. Dit is ‘n hartsaak. ‘n Verhoudingsaak. ‘n
Persoon moet nie slegs glo in die historiese Jesus Christus nie, maar moet ook
draai om Hom te volg (bekering), wat beteken om Hom te gehoorsaam en te ken.
Jesus het ook gesê dat gehoorsaamheid aan sy Woord die bewys sal wees dat ‘n
persoon Hom liefhet (Joh.14:23). Paulus
het gesê dit is “net die Heilige Gees wat dit vir iemand moontlik maak om te verklaar:
“Jesus is die Here.” (1 Kor.12:3). Wat nodig is, is ‘n hartsgesindheid wat
onderdanig is aan die Heerskappy van Christus. As iemand waarlik Jesus die Here
van sy lewe gemaak het (bewys deur woord en daad), dan het daardie persoon ook
die Heilige Gees ontvang. Johannes sê dat “Wie sy opdragte gehoorsaam, leef in
’n hegte verhouding met God en Hy op sy beurt met daardie persoon. Hieraan weet
ons dat Hy in ’n hegte verhouding met ons leef: aan die Gees wat Hy aan ons
gegee het.” (1 Joh.3:24). Die heerskappy van Christus in die individu se lewe
is nie moontlik sonder die intieme verhouding met die Heilige Gees nie. ‘n
Persoon kan Jesus dus nie volg sonder die invulling van die Gees nie.
Gevolglik is
dit waar dat hulle wat die evangelie hoor maar nie glo en nie tot bekering kom
nie, nie die gawe van die Heilige Gees kan ontvang nie. Lukas het nie pertinent
genoem dat Stefanus, wie gevul was met die Gees en met krag en daarom groot
wonders en tekens onder die mense gedoen het (Hand.6:5,8), die evangelie aan
hulle wat hom gekonfronteer het, verduidelik het nie (v.9). Ek dink dit kan
egter met veiligheid aangeneem word. Hulle wat hom konfronteer het, het dus die
evangelie gehoor, maar het nie tot bekering gekom en na Christus gedraai nie.
In plaas daarvan het hulle die Heilige Gees weerstaan (Hand.7:51). “You stiff-necked people with
uncircumcised hearts and ears! You are always resisting the Holy Spirit; as
your ancestors did, so do you.” (HCSB) Die besnydenis (circumcision) was ‘n
teken van die verbondverhouding wat God met Abraham gehad het en word hier as
‘n metafoor gebruik. Hulle wat dus “uncircumcised in heart” is, is mense wat nog
nie onderdanig aan Christus geword het nie en dus nie deel van die nuwe verbond
met God is nie (Lukas 22:20). Hulle wat die Heilige Gees weerstaan is dus hulle
wat nie aan Christus behoort nie.
Nou is die
vraag, op watter tydstip ontvang ‘n gelowige die Heilige Gees? Nadat Samaria
die Woord van God gehoor en ontvang het (hulle het dit maw geglo) (Hand. 8:14),
het hulle nie outomaties en onmiddelik die invulling van die Gees ontvang nie.
Petrus en
Johannes is na hulle gestuur om vir hulle te bid om die Heilige Gees te kan
ontvang “Want
die Heilige Gees het immers nog nie op een van hulle gekom nie, want hulle was
net in die Naam van die Here Jesus gedoop.” (v.16). Hulle het dus beide die
Woord van God ontvang en was gedoop (in water) in die Naam van Jesus Christus,
maar nie een van hierdie gebeurtenisse het outomaties die invulling van die
Heilige Gees ingesluit nie. Petrus en Johannes moes vir hulle bid en hande oplê
alvorens hulle die Heilige Gees ontvang het (vv.15 and
17).
Saulus ook
gebed en die oplê van hande benodig vir die invulling van die Gees, selfs na sy
dramatiese bekering op die Damaskus pad waar Jesus aan hom verskyn het en in ‘n
hoorbare stem gepraat het (Hand. 9:3-4, 17). Later in sy bediening het Paulus
‘n paar dissipels in Efese aangetref wat net in Johannes die Doper se doop
gedoop was. Hy het ontdek dat hulle nie eens geweet het daar is die Heilige
Gees nie en dus ook nie daardie doping ontvang het nie (Hand. 19:1-7). Nadat
Paulus vir hulle van die Heilige Gees vertel het en hulle gedoop het in die
Naam van Jesus, het hy hulle ook hande opgelê en het hulle die Gees ontvang.
Hierdie twee dope (in Christus en die Heilige Gees) was afsonderlike
gebeurtenisse in hierdie geval.
Soos gesien in
die gevalle van die Samaritane, die Efesiërs en Saulus, verseker die ontvangs
van die Woord van God en die doop in die Naam van Jesus nie noodwendig die
outomatiese en onmiddelike invulling van die Heilige Gees nie. Vanuit hierdie
voorbeelde sien ons dat die oplê van hande en gebed, en dit deur ‘n ander Gees-vervulde
gelowig, nodig is wanneer dit duidelik word dat ‘n persoon moontlik al tot
geloof in Christus gekom het, maar nog nie in die Heilige Gees gedoop is nie
(sien afdeling 3.3 “Getuienis van die Gees” onder).
Ons sien in
die geval van die Romeinse centurion Cornelius se bekering dat mense die Heilige
Gees ontvang het sonder dat iemand vir hulle hande opgelê het. Petrus was besig
om die evangelie aan Cornelius en sy familie en vriende te verduidelik en “terwyl Petrus nog hierdie dinge sê,
het die Heilige Gees op almal gekom wat sy boodskap gehoor het.” (Hand. 10:44).
Ons lees nie eers dat ‘n ander gelowige spesifiek vir die invulling van die Gees
gebid het nie, maar slegs dat die mense die boodskap gehoor het. Lukas noem ook
nie of al daardie persone wat teenwoordig was die boodskap geglo en tot bekering
gekom het alvorens hulle die Heilige Gees ontvang het nie, maar soos reeds bewys
uit die Skrif weet ons dat geloof en bekering voorvereistes is vir die ontvangs
van die Heilige Gees. Mens kan daarom aanvaar dat daar bewyse was dat hulle wel
die Heilige Gees ontvang het, anders sou Lukas nie met soveel sekerheid kon sê dat
hulle die Gees ontvang het nie. Die sigbare manifestasie van die gawes van die Gees
sou die aanduiding wees dat hulle wel tot bekering gekom het.
Ek ken ‘n sendingpaar
in die Midde-Ooste wat die evangelie met ‘n Moslem man gedeel het. Nadat die man
van Islam bekeer het tot Jesus Christus, het hulle begin om hom te leer hoe om Jesus
te volg. Hulle het nog nie by die punt gekom waar hulle aan hom verduidelik het
dat hy in die Heilige Gees gedoop moet word nie, toe hy eendag vir hulle vertel
dat ‘n vreemde ding met hom gebeur het terwyl hy alleen was. Soos wat hy hierdie
gebeurtenis beskryf het, het die sendingpaar besef dat dit die Heilige Gees doping
was waarvan hy gepraat het. Die gebedstaal wat hy ontvang het was vir hulle die
bevestiging dat die gebeurtenis wel die doping in die Heilige Gees was.
Op die vraag of
redding en Heilige Gees doping op dieselfde tydstip of op verskillende tye, is dit
op hierdie stadium duidelik dat beide moontlik is en beide voorkom in die Skrif.
Vir Cornelius en sy vriende het dit op dieselfde tyd gebeur waar dit vir die Efesiërs
op verskillende tye gebeur het.
In opsomming: Jesus
het aan die kruis vir die mensdom ingetree sodat hulle genade (mercy) van die Vader
kon ontvang. Rekonsiliasie met die Vader is nou beskikbaar vir elke mens. Omdat
God ‘n verhoudingswese is en nie ‘n onpersoonlike wese nie, vereis Hy ‘n persoonlike
reaksie van elke individu. Hierdie aksie behels geloof (pisteuo), bekering en onderwerping aan sy Heerskappy. God bevestig dan
dat die persoon aan Hom behoort deur aan hom die Gees te gee. Die werklike teenwoordigheid
en krag van die Heilige Gees kan deur so ‘n persoon beleef word. Die oplegging van
hande is soms nodig waar dit duidelik is dat ‘n persoon nog nie met die Gees gevul
is nie.
Daar moet onderskeid getref word tussen die
alomteenwoordigheid van God en die inwoning van God. Die Heilige Gees is
alomteenwoordig in die wêreld en sien alles wat elke dag met elke mens op aarde
gebeur. Maar die alomteenwoordigheid van God bring ons nie outomaties in ‘n intieme
verhouding met God nie, want dan sou Hitler ook die Heilige Gees gehad het. Maar
die Heilige Gees is slegs tuis en inwoned in persone wat tot geloof en oorgawe
aan die Heerskappy van Christus gekom het. Daarom word alle persone nie deur
die Gees van God gelei nie, maar slegs diegene wat Hom in nederigheid ingenooi
het. Die Gees van God is ‘n “gentleman”, ‘n ware heer, nie ‘n verkragter nie. Die
uitstorting van die Heilige Gees in die bokamer waar die 120 bymekaar was, was dus
slegs die eerste uitstorting van die Heilige Gees op Christene wat reeds tot bekering
gekom het en nie ‘n eenmalige gebeurtenis wat alle mense outomaties betrek nie.
Die verhouding tussen die invulling van die Gees en redding sal aandag geniet in die volgende inskrywing.
No comments:
Post a Comment